الگوهای طراحی نرم افزار(Software Design Patterns)

 

با سلام،

از امروز قصد دارم شروع به نوشتن درباره ی الگوهای طراحی نرم افزار(Software Design Patterns) بکنم. الگوهای طراحی در واقع تجربیات برنامه نویسان خبره است که به صورت الگویی قابل استفاده در همه نرم افزار ها در آمده. برنامه نویسان می توانند با استفاده از این الگوها از تجربیات گرانبهای دیگران در نظم دهی و سازمان دهی کد ها یشان استفاده کنند. برای مطالعه درباره تعریف (Software Design Patterns) ها منابع زیادی وجود دارد، ولی اصلی ترین مرجع کتاب Gang of Four معروف به GoF است.

http://en.wikipedia.org/wiki/Design_Patterns

 تعداد زیادی الگوی طراحی نرم افزار تا کنون ارائه شده، چندین الگوی معروف و مهم رو اینجا با هم بررسی می کنیم:

  • مدل های سازنده (Creational Patterns)
    • Factory Method
    • Abstract Factory
    • Builder
    • Prototype
    • Singleton
  • مدل های ساختاری (Structural Patterns)
    • Adapter
    • Bridge
    • Composite
    • Decorator
    • Flyweight
    • Façade
    • Proxy
  • مدل های رفتاری (Behavioral Patterns)
    • Template method
    • Chain of responsibility
    • Command
    • Iterator
    • Mediator
    • Memento
    • Observer
    • State
    • Strategy
    • Visitor

از این همه اسم عجیب و غریب نترسید، اکثرشون معمولا الگوهایی هستند که ما کم و بیش ازشون تو برنامه هامون استفاده می کنیم.

 

اگه بشه چند تا از معروف تریناشونو می خوام توضیح بدم.

 

فعلا،

در پناهش

/ 2 نظر / 208 بازدید
fatemeh af

سلام . اگه ممکنه در مورد الگوی command اطلاعات به فارسی بنویسید.ممنون

صبا

اگه ممکنه در باره Builder و Prototype وAdapter وTemplate method وCommand توضیحاتی بدهید ممنون می شوم.